EpicWEB.pl

webdesign, programowanie, phat lewt!

Ostatni projekt

ddrpl.com

Ostatnie wiadomości

Apple przewodnikiem Standardów Sieciowych*

* uwaga, nasze rozwiązania oparte na Otwartych Standardach Sieciowych wyświetlają się poprawnie tylko u posiadaczy przeglądarki Apple ® Safari oraz Mac OS X ® Snow Leopard ®

Tym krótkim wyjaśnieniem można podsumować prezentację rozwiązań wykonanych w HTML5, CSS3 i JS, które zastąpić mają Flasha w urządzeniach firmy Apple

Pierwsze, co rzuca się w oczy to to, że przedstawione prezentacje "nie działają" na niczym innym niż Safari. Nie ważne, czy wejdziecie przez stronę informacyjną, na docelowy adres etc. - standardy wg. Apple implementuje tylko Safari, więc nawet nie próbuj odpalać strony pod niczym innym.

Jest to pierwsze kłamstwo, ponieważ większość z zaprezentowanych rozwiązań obsługuje chociażby Firefox, a zdecydowaną większość da się obejrzeć w Chrome. No ale wiedziony hasłem marketingowym postanowiłem zainstalować Safari 4 i obejrzeć demonstracje.

Na pierwszy ogień poszło <VIDEO> które ... nie działa.

Wygląda na to, że Mozilla okłamała mnie twierdząc, że najnowszy Firefox dobrze radzi sobie z tagiem <VIDEO>. Okazuje się, że Standardy obsługuje tylko jeden kodek, w tylko jednym programie, tylko jednej Firmy. A przynajmniej tak twierdzi Tylko Jeden Steve. Nie wierzę mu. Przejdźmy do audio - niestety, nie mam kodeka MPEG-4. Wiadomo - mogę pobrać go ze strony Jednej Firmy. Jednego Steva.

Inne dema (czcionki, galeria, przejścia czy efekty w 2D) nie są praktycznie niczym nowym. Tak, transformacje 2D w CSS były już od jakiegoś czasu. Co ciekawe, Standardy w CSS wywoływane są za pomocą prefixów dla -webkit-* które działają tylko w przeglądarkach opartych na tym właśnie silniku. Skoro Safari jest w pełni zgodne ze standardami, a "inne nowe przeglądarki już niebawem zaimplementują te rozwiązania", to dlaczego muszę używać -webkit-border-radius i innych sztuczek, by wyświetlać odpowiednie efekty?

Ok, przejdźmy do najbardziej interesującej nas rzeczy - transformacje 3D. No, to wykonane dobrze mogło by rzeczywiście zabić Flasha, otworzyć developerom nowe możliwości (które klient będzie do oporu nadużywać) - zobaczmy -

No chyba ktoś tu sobie żarty ze mnie stroi? Serio? Żeby zobaczyć jak implementujecie coś, co wg. was jest Standardem potrzebuje kupić komputer, który produkuje tylko Jedna Firma, zainstalować na nim system, który wydaje tylko Jedna Firma oraz używać przeglądarki wydanej przez Jedną Firmę?

I to ma wg. was byś ten Otwarty Standard, który Safari już implementuje i który mogę już używać na stronach tak, by wzbogacić odczucia użytkowników? Nie, mi to raczej wygląda na rozwiązanie mające ułagodzić wzburzenie tych, którym brakuje Flasha. Pokazanie "hej, po co wam Flash! przecież to samo można zrobić w HTML5!" Można, tylko powiedzcie mi kto chce robić dwa rozwiązania - jedno - we Flashu, działające w 95% (wartość z kapelusza) przypadków - i drugie, wykonane w HTML specjalnie dla ludzi na oślep rzucających się na wszystko z logiem Apple?

Swoją drogą, jeżeli już inne nowe przeglądarki "dogonią" Safari we wspieraniu "standardów", to i tak nie będą się one de-facto nadawać do używania na co dzień do momentu aż nie będą one wspierane przez Internet Explorer, a każdy kto mówi inaczej albo ma grupę targetu zupełnie pozbawioną użytkowników IE, albo jest po prostu marzycielem.

Komentarze

Avatar użytkownika 1

Komentarz użytkownika Remigiusz 'lRem' Modrzejewski

06 06 2010

A gdzie kto twierdzi, że tylko jednej firmy? Kodek H.264, jeden z dwóch zawartych w standardzie HTML5, działa w każdej przeglądarce poza Firefoksem (no, przynajmniej w IE, Chrome, Safari i Operze). Mozilla jako jedyna się wypięła i zapowiedziała, że nie zamierza zapłacić MPEG LA tych kilku milionów za licencję...

Avatar użytkownika 2

Komentarz użytkownika Bartosz "BTM" Szczeciński

06 06 2010

Ja wiem, że nie tylko od Apple mogę mieć te kodeki, ale z tekstów, które informują o ich braku, wynika jakoby Apple było jedynym ich dystrybutorem i jakoby produkty Apple były "industry-standard".

Avatar użytkownika 3

Komentarz użytkownika Remigiusz 'lRem' Modrzejewski

06 06 2010

Ja tam widzę, że ,,industry-standard format'', którym H.264 niewątpliwie jest. A że reklamują akurat własne produkty... Czy to serio cokolwiek nadzwyczajnego?

Avatar użytkownika 4

Komentarz użytkownika Bartosz "BTM" Szczeciński

06 06 2010

Moim zdaniem tak, bo kiedy MS dostarczał Windows razem z szeroką gamą produktów pozwalających na codzienną pracę, to było to uznawane za monopol, czym ewidentnie nie było. Tutaj podobnie - jest to celowe i naumyślne wprowadzanie konsumenta w błąd. Nie znajdziesz w tym miejscu informacji, że istnieją alternatywne sposoby na odtwarzanie tej zawartości, tylko, że by ją odtworzyć potrzebujesz industry-standard (co już samo w sobie jest bullshit) produkt od Apple.

Avatar użytkownika 5

Komentarz użytkownika Remigiusz 'lRem' Modrzejewski

06 06 2010

Jeszcze raz: ,,industry-standard format'', co jest prawdą.

Microsoft miał monopol, co dowiedziono w sądzie, więc jest to oficjalne. Ponadto na zdrowy rozum nadal ma. Z drugiej strony Apple nie zachowuje się ani trochę lepiej, ale ciężko zarzucić monopol komuś, kto ma trzy procent rynku.

Avatar użytkownika 6

Komentarz użytkownika Bartosz "BTM" Szczeciński

06 06 2010

Jeszcze raz: "industry-standard format", którego autorem i jedynym "udostępniaczem" nie jest Apple, co mógł by sugerować w/w komunikat.

I nie, dostarczając z Windowsem WMP czy IE Microsoft nie miał monopolu. Ale skończmy już ten temat, bo to tylko jeden z wątków ;)

7

Komentarz użytkownika Stanisław 'dozzie' Klekot

06 06 2010

[...]ponieważ większość z zaprezentowanych technologii obsługuje chociażby Firefox
Tak trochę nieprawda, bo technologie nie bardzo da się obsługiwać. No chyba że firma dostarczająca sprzęt automatyki przemysłowej miałaby obsługiwać taką czy inną technologię (w domyśle: produkcji foobarbaza czy innej obróbki nabli kwadrat).
To co zostało zaprezentowane to formaty i standardy (well, w każdym razie propozycje standardów).

Avatar użytkownika 8

Komentarz użytkownika Bartosz "BTM" Szczeciński

06 06 2010

s/technologii/rozwiązań

Ok, obiecuję, że od teraz będę bardziej uważał na słowa.

Avatar użytkownika 9

Komentarz użytkownika riddle

06 06 2010

Dokładnie tak, Apple popełniło ogromny błąd tworząc tę stronę. Ich założenia:

  • iPad nie ma Flasha, pokażmy ludziom co Safari potrafi i jak nierozróżnialne jest to od wtyczki Adobe
  • ludzie piszą, że nie wspieramy HTML5, pokażmy że wspieramy!

Tylko że się przejechali i dodali do tego wszystkiego głodne kawałki o standardach sieciowych, otwartości oraz stworzyli dema prezentujące nowości CSS WebKitu, a nie HTML5.

http://www.0xdeadbeef.com/weblog/2010/06/intellectual-honesty-and-html5/ – ten wpis idealnie podsumowuje fuckup Apple.

Avatar użytkownika 10

Komentarz użytkownika P. Ciupak

07 06 2010

Ech, widzę tu trzy rzeczy które niesamowicie mnie denerwują zawsze.

  1. Kiedy ci producenci przeglądarek się wreszcie nauczą, że HTML 5.0 jeszcze NIE jest standardem? Na razie to jedynie „Working Draft”, i to jak na razie dość, hm, niezbyt dobry (przypomina mi HTML 3.2, które zaczęło też pod naciskiem producentów wciskać rzeczy, od których w I połowie lat 2000. odpędzali się webmasterzy). Ba, jakby się dalej czepiać, to nawet HTML 4.01 nie jest standardem, a jedynie „rekomendacją”.

  2. Na adonaja, nie ma czegoś takiego, jak „industry standard”. To jest jedynie wymówka producentów, żeby wciskać nam ich opatentowane do czubka głowy technologie i wmawiać nam, że są one jakoby „powszechnie” akcentowane. Zresztą, H.264 nie jest nawet de facto standardem, gdyż nadal na rynku producenci podzieleni są na frakcje wspierające różne formaty.

Avatar użytkownika 11

Komentarz użytkownika riddle

07 06 2010

Paweł: Jeśli chcesz zrozumieć dlaczego HTML5 jest ważny, przesłuchaj w wolnej chwili to: http://5by5.tv/bigwebshow/2 Jeśli nie chcesz, nie klikaj – może za parę lat przekonasz się do niego jak do iPhone’a. /s ;)

Avatar użytkownika 12

Komentarz użytkownika P. Ciupak

07 06 2010

może za parę lat przekonasz się do niego jak do iPhone’a

Ejkurde, dlaczego wszyscy myślą, że ja i pecet to jedna i ta sama osoba…? To już się przestaje robić śmieszne ;/ ;\ ;/ ;.

Avatar użytkownika 13

Komentarz użytkownika BTM

07 06 2010

@riddle: ale z tego co widzę, nikt nie mówi, że HTML5 jest złe czy nie ważne. HTML5 nie jest jeszcze standardem, bo nie ma jeszcze finalnej wersji - tu Paweł ma rację.

Do czasu jej sfinalizowania i pełnego wsparcia technologii, które przez ludzi są dziś mylnie określane mianem HTML5 (czyli tak na prawdę HTML5 + CSS3 + JS) upłynie jeszcze wiele wody w Wiśle. Albo nawet do czasu wsparcia w takim stopniu, żeby dało się to przeglądać "znośnie" w IE ;-)

14

Komentarz użytkownika Cyber Killer

07 06 2010

@Remigiusz 'lRem' Modrzejewski: W Operze też nie ma h264, tylko Theora i WebM (chociaż WebM jeszcze nie w wersji stabilnej).

Avatar użytkownika 15

Komentarz użytkownika riddle

07 06 2010

BTM, mylisz się – HTML5 zostanie skończony dopiero wtedy gdy przeglądarki zaimplementują to co opisuje – w innym przypadku standard jest martwy i będzie edytowany aż to osiągną. Stąd możliwe usłyszałeś o dacie 2022, ale tak naprawdę używamy CSS 2.1 / 3 które również nie są wykutymi w skale standardami, a jednak są dość stabilne.

HTML5 działa we wszystkich nowych przeglądarkach, a na starych (IE6 - 8) potrzeba małego kawałka JavaScript aby zapewnić wsparcie. Dodatkowo nowe formularze zostały zaprojektowane kompatybilnie wstecz, więc możesz z powodzeniem dorzucić placeholder="text" do inputa i nic się nie stanie.

Oczywiście to czy chcecie używać zależy od Was, ale naprawdę zanim zaczniecie mówić że absolutnie nie można, polecam poklikać trochę po moim blogu i popatrzeć jak się ma wsparcie przeglądarek oraz jak robić skuteczną detekcję funkcjonalności.

16

Komentarz użytkownika SpeX

07 06 2010

Są już jakieś programy do kodowania materiału w WebM ??

Avatar użytkownika 18

Komentarz użytkownika P. Ciupak

07 06 2010

BTM, mylisz się – HTML5 zostanie skończony dopiero wtedy gdy przeglądarki zaimplementują to co opisuje

Ale „zaimplementują”, czy „zaimplementują zgodnie ze specyfikacją”? Bo jeżeli to drugie, to zapewne HTML 5.0 stanie się standardem^Wrekomandacją dopiero na kalendy greckie.

Zostaw komentarz